מחלת מקצוע או מיקרוטראומה?

מחלת מקצוע או מיקרוטראומה?

תוכן עניינים

מה ההבדל בין מחלת מקצוע למיקרוטראומה? הסבר של עורך דין ביטוח לאומי:

מתי עובד שנפגע בעקבות תנאי עבודתו, עשוי לקבל הכרה מביטוח לאומי כנפגע עבודה? הבנת ההבדל בין מחלת מקצוע למיקרו טראומה תסייע להבין את התשובה.
במסגרת התביעות של נפגעי עבודה מול המוסד לביטוח לאומי, קיימות שתי קטגוריות, דומות אך שונות, של מחלות מקצוע ומיקרו טראומה. בואו נבין מה ההבדל בין השתיים:

 מהי מחלת מקצוע?

מחלות המקצוע הינן רשימה סגורה של מחלות, המופיעה בחוק הביטוח הלאומי: כאשר אדם לוקה באחת (או יותר) מהן, ייתכן והיא תוכר ככזו שנגרמה עקב תנאי עבודתו, זאת בתנאי שיוכח קשר סיבתי בין המחלה לבין תנאי העבודה.

דוגמאות למחלות מקצוע:

–        הרעלות הכרוכות בחשיפה לחומרים כגון: כרום / עופרת / פלואור / מנגן / כספית / זרחן / בריליום / תליום / ניקל  / קדמיום / פחמן ועוד;

–        מחלות עור הנגרמות עקב חשיפה לחומרים;

–        מחלות הנגרמות עקב חשיפה לנסורת ופסולת עץ;

–        נזק למערכת השמיעה, לרבות ירידה בשמיעה וטנטון;

–        סיליקוזיס עקב חשיפה לאבק;

–        סרטן ריאה / סרטן הלרינקס (במקרים מסוימים של חשיפה לאבק סיבי אסבסט);

 במקרים שבהם מוכח שעובד חלה במחלת מקצוע והוכר על-ידי המוסד לביטוח לאומי, קיימת לעיתים אפשרות לתבוע את המעביד ברשלנות, זאת במידה ורשלנותו המקצועית גרמה לתחלואיו של העובד.

מתי ניתן לתבוע בגין פגיעה שאינה מחלת מקצוע?

חשוב לדעת שאפשר לתבוע בגין פגיעה בעבודה גם במקרים בהם העובד אינו סובל ממחלת מקצוע המופיעה בחוק ביטוח לאומי. כאן נכנסת לתמונה פגיעה מסוג מיקרוטראומה.

מהי מיקרוטראומה?

תורת המיקרוטראומה היא יציר פסיקת בתי הדין לעבודה, ומהווה מעין מצב ביניים למקרים שאינם נחשבים תאונות עבודה או מחלת מקצוע. על מנת להכיר באדם כנפגע עבודה במסגרת תורת המיקרוטראומה, יש להוכיח את קיומן של פגיעות זעירות, חוזרות ונשנות, שכל אחת מהן הסבה נזק מזערי, ושהצטברות הנזקים הללו הובילה לנזק של ממש אשר פוגע בתפקוד. בנוסף, במסגרת הוכחת המיקרוטראומה, יש להוכיח כי הפגיעות החוזרות הינן זהות במהותן.

 דוגמאות למקרים שהוכרו כמיקרוטראומה:

  • בית הדין הארצי לעבודה, הכיר בנהג אוטובוס כנפגע עבודה: במסגרת עבודתו, ספג נהג האוטובוס במשך כ-20 שנה, קפיצות וטלטולים של האוטובוס. במסגרת תורת המיקרוטראומה, נפסק כי אותן קפיצות עונות על הגדרת רצף פגיעות זעירות המקימות תשתית למיקרוטראומה.
  • קלדניות, אשר מבצעות פעולה חוזרת ונשנית עם שורשי כפות ידיהן כתוצאה מהקלדה במשך שעות ארוכות מדי יום, הוכרו כסובלות מתסמונת התעלה הקרפלית במסגרת תורת המיקרוטראומה.

בדומה למקרים של מחלות המקצוע, במקרים בהם מוכח כי עובד נפגע במסגרת המיקרוטראומה והוכר בשל כך על-ידי המוסד לביטוח לאומי, גם כאן קיימת לעיתים אפשרות לתבוע את המעביד ברשלנות. זאת במידה ורשלנותו המקצועית גרמה לתחלואיו של העובד.

מומלץ במקרה של פגיעה בעבודה להתייעץ עם עורך דין ביטוח לאומי, לצורך בירור הזכויות וההליכים הנדרשים על מנת לקבל את הפיצוי המירבי בגין הפגיעה.

לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני והגדלת סיכויי והצלחת תביעתך, צור עמנו קשר עוד היום
נגישות
גלילה למעלה
חייגו אלינו
separator
ליאת גורדון
ליאת גורדון
עמית ליסטונד
עמית ליסטונד
יצירת קשר
separator