רשלנות רפואית בלידה

רשלנות רפואית בלידה

הלידה, למרות היותה הפרוצדורה הרפואית הנפוצה ביותר, ולמרות היותה, לכאורה, תהליך שגוף האישה אמור להיות מסוגל לבצע באופן טבעי וכמעט ללא התערבות חיצונית, ישנם גורמים רבים אשר עלולים להשתבש, לסכן את חיי היולדת, הרך הנולד או שניהם ואף לגרום נזקים חמורים ובלתי הפיכים לאחד מהם או לשניהם. אולם, חשוב להבין, האם מקור הנזק הינו כתוצאה ממהלך הלידה ואז מדובר ברשלנות רפואית בלידה, או שמדובר במקרה של רשלנות רפואית בהריון כך שניתן היה לאתר את מומו של הילוד עוד במהלך ההריון.

מה עלול להשתבש בעת הלידה?

היות והצוות המטפל (הרופאים, המיילדות והאחיות) מורכב מבני אנוש, כל אחד מהשיקולים, התזמונים, ההחלטות והצעדים הננקטים במהלך הלידה עלול להוות מקור לפגיעה בתינוק, באם או בשניהם גם יחד.
את נקודות הזמן בהן עלולה לפגוע הרשלנות הרפואית בלידה ניתן לחלק לפי השלב בהן הן מתרחשות: לפני תהליך הלידה ובסמוך לתחילתה (בנקודות כמו הצורך בחיבור למוניטור, או ההחלטה ליילד בשל תשניק סב-לידתי של העובר או מצוקת האם), במהלך הלידה ואף לאחריה (במעקב הנדרש לאחר לידת פג). חלוקה נוספת נפוצה היא לפי הנפגע בסיטואציה – הרך הנולד (בחלק גדול מהמקרים) או האם (למשל, סיבוכים החלים במקרים שהשלייה לא הוצאה בשלמותה, שיתוק של האם ודומים).
אם בלידה "רגילה" ישנם מצבים מסוכנים, בלידות המגיעות לאחר היריון בסיכון, הסיכונים גבוהים אף פי כמה וכמה. כך הוא המצב כאשר התינוק גדול מידי ועולה הסיכון לפרע כתפיים או לשיתוק על שם ERB, או מצוקה עוברית אשר עלולה להסתיים בשיתוק מוחין וכיוצ"ב. אי נקיטת הפעולה הנכונה בזמן, מתוך חוסר במידע מקדים, שיקולים מוטעים, מחסור בכוח אדם או כל סיבה אחרת, עלולה לגרום לנזקים שילוו את התינוק או אמו לצמיתות. במקרים קיצוניים אחרים, רשלנות רפואית בלידה עלולה להביא למותו של התינוק או למותה של האם.

הסיבות הנפוצות והבולטות ביותר של רשלנות רפואית בלידה

כפי שראינו, פרוצדורת הלידה הינה תהליך אשר דברים רבים עלולים להשתבש במהלכה. הנה כמה מהסיבות הנפוצות ביותר:
• פענוח שגוי של הבדיקות המקדימות (אולטרה-סאונד או בדיקת מי שפיר) אשר עלולות לרמוז על בעיה קיימת הדורשת היערכות בהתאם לקראת הלידה;
• התעלמות מבעיות בעת ניטור העובר לפני הלידה או במהלכה (מצוקה עוברית);
• חוסר בנוכחותו של רופא או רופא מומחה בליווי התהליך;
• חוסר אבחנה להתדרדרות החלה במצבה הבריאותי של היולדת;
• תזמון לקוי של זירוז או עיכוב הלידה בהתחשב בנסיבות הרלוונטיות;
• ויתור על ביצוע ניתוח קיסרי, גם כשהנתונים מורים על צורך בכך;
• ביצוע לידת ואקום או מלקחיים באופן רשלני ופגיעה ביולדת או בתינוק תוך כדי הלידה;
• התרשלות בהוצאתה המוחלטת של השליה, כצעד המשלים והמסכם את תהליך הלידה.

רשלנות רפואית בלידה – מהם הסימנים לכך?

אמנם, רובנו איננו רופאים בהסמכתנו, אולם, ישנם מספר סימנים על פיהם המצביעים על כך שהתרחשה רשלנות רפואית במהלך לידת התינוק. הנה כמה מהם:
• התדרדרות מהירה של היולדת או העובר תביא להוצאה מהירה ודחופה של המלווה של היולדת מחדר הלידה;
• התגודדות של רופאים בכירים ומומחים שאינם רופאים-מיילדים בחדר הלידה (כנוירולוגים ורופאי ילדים);
• התחמקויות ממתן תשובות ברורות על ידי הצוות המטפל לשאלות הנשאלות על ידי היולדת או המלווה שלה;
• גילוי לאחר הלידה של מום בתינוק שהיה אמור להיראות בבדיקות לאורך ההיריון ולא הופיע שם;
• בקשה לעיון חוזר במסמכי מעקב ההיריון של היולדת בעת שהיא מאושפזת לאחר הלידה.

מדוע צריך עורך דין רשלנות רפואית?

לעיתים, קשה להוכיח רשלנות רפואית בעת הלידה, במיוחד כשמדובר במוסדות רפואיים גדולים, המגובים בסוללת עורכי דין מנוסים וממולחים. עורך דין שאיננו עורך דין רשלנות רפואית ואיננו מתמחה בניואנסים הקטנים והדקים של נבכי המערכת הרפואית, עלול לפספס את הרמזים הדקים ואת ההוכחות לכך שאכן אירעה רשלנות כזו במהלך הלידה. מדובר במלאכת פסיפס עדינה, המצריכה הבנה ברפואה וזיהוי גורמים תורמים לרשלנות. רק עורך דין רשלנות רפואית בלידה יוכל לבנות תיק מוצק ומבוסס שיוכיח את זכאותכם לפיצוי ההולם.

לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני והגדלת סיכויי והצלחת תביעתך, צור עמנו קשר עוד היום
נגישות
גלילה למעלה
חייגו אלינו
separator
ליאת גורדון
ליאת גורדון
עמית ליסטונד
עמית ליסטונד
יצירת קשר
separator