עורך דין ועדה רפואית – ביטוח לאומי

עורך דין ועדה רפואית – ביטוח לאומי

תוכן עניינים

עמידה מול ועדה רפואית של ביטוח לאומי יכולה להשפיע רבות על גובה הפיצויים והזכויות שמגיעות לך. לכן, מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין ועדה רפואית שמתמחה בהליכים השונים ובייצוג מול הביטוח הלאומי.

במידה ואתם מצויים בימים אלה במרכזו של מאבק על זכויותיכם מול המוסד לביטוח לאומי, אתם בוודאי כבר מכירים את המושג ועדה רפואית. ככל שעדיין לא ניצבתם בפני ועדה כזו, בכל זאת, מומלץ לכם לקרוא עד הסוף, לידע כללי ועל כל צרה שלא תבוא.

מהי ועדה רפואית?

כל אזרח במדינת ישראל מחויב בחוק לשלם את דמי הביטוח הלאומי לאורך חייו הבוגרים. אולם, כאשר אדם חולה או נפצע (וכתוצאה מכך, הוא מאבד את יכולת ההשתכרות שלו), הגשת התביעה למוסד לביטוח הלאומי עשויה להוות את יריית הפתיחה למסלול של מכשולים ואתגרים שיוצבו בפניו.

אחד מאותם אתגרים קשים במיוחד הוא ועדה רפואית, שמטרתה לבדוק את הפגיעה ורמתה ולקבוע קיומה של נכות ואת אחוזיה, בהתאם לתקנות המוסד לביטוח לאומי.

מהו התהליך של ועדה רפואית?

הוועדה הרפואית תורכב מרופא המומחה בתחום הפגיעה (למשל, אורטופד, קרדיולוג וכן הלאה) וממזכיר/ה שתפקידם לרשום את הדו"ח של ישיבת הוועדה.

הישיבה עצמה מורכבת משני חלקים עיקריים: הראשון – כולל את שטיחת טענותיו של הנפגע והצגת המסמכים הרפואיים התומכים בהן, והשני – בדיקה רפואית והגשת מסקנותיו של הרופא הבודק.

במקרים בהם מדובר בפגיעה כוללת (או רב מערכתית) או במספר ליקויים רפואיים, יהיה על הנפגע לעמוד לבדיקה בפני כל הרופאים הרלוונטיים בהתאם לתחומי הליקוי.

חוות דעתם של רופאים אלה תועבר לרופא המוסמך והוא יהיה זה שיבחן את כל החומר ויקבע את אחוזי הנכות להם זכאי הנבדק.

לוועדות הרפואיות, רצוי מאד להגיע מיוצגים על-ידי עורך דין ועדה רפואית, כפי שיוסבר בהמשך.

מה קורה לאחר קיומה של ועדה רפואית?

מסקנותיה של הועדה הרפואית, בצירוף להעתק הפרוטוקול שנרשם בזמן הישיבה, נשלחים תוך פרק זמן של מספר שבועות ממועד החלטות הוועדה.

הגשת ערר (ערעור על החלטת הוועדה) עשויה להתבצע על ידי כל אחד מהצדדים (תובע הזכויות או המוסד לביטוח לאומי). במקרה של ערר, הדיון עובר לטיפול בוועדה לעררים (הכוללת שלושה רופאים) ועל החלטתה של זו ניתן לערער אך ורק בפניה לבית הדין לעבודה בשאלה משפטית בלבד.

לשם מה אתם זקוקים לייצוג של עורך דין ועדה רפואית?

תפקידו של עורך הדין מתחיל עוד בשלב הגשת הטפסים למוסד לביטוח לאומי: קיימת חשיבות מרובה לכל מילה שנכתבת (או לא נכתבת) בטפסים מאחר וקיימת חשיבות כפולה לתכנים – הן מבחינה רפואית והן מבחינה משפטית.

בנוסף, על עורך הדין להנחות אתכם אילו מסמכים להביא לצורך הגשת התביעה, על מנת שהיא תצליח. בהקשר זה חשוב לציין, כי פעמים רבות ישנם מסמכים אשר נראים לתובעים זניחים, אך מבחינה משפטית קיימת להם חשיבות רבה ולכן חשוב להגיש אותם.

לאחר הגשת התביעה למוסד לביטוח לאומי, עורך הדין יתלווה אליכם במהלך הועדה הרפואית, ייצג אתכם בפני רופאי הועדה, יפקח על תקינות התנהלות הועדה בהתאם לנהלים וככל שיש צורך בהגשת ערעורים – יפעל להכנתם ולהגשתם, הן בפני ועדה רפואית לעררים והן בפני בית הדין האזורי לעבודה ככל שידרש.

חברות למימוש זכויות רפואיות – למה לפנות לעורך דין ועדה רפואית ולא לחברות? 

בשנים האחרונות אנחנו עדים להקמתן של חברות רבות ושונות המתיימרות לסייע לנפגעים לתבוע את זכויותיהם מול המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח והגופים האחרים.

אם כך, למה בעצם, לא לפנות לחברה כזו? למה אתם חייבים להיות מיוצגים על-ידי עורך דין ועדה רפואית?

חשוב לדעת, שלחברות אלה אין בסיס חוקי לייצג אתכם בוועדות (רפואיות ואחרות). הן, לכל היותר, רשאיות לנסח עבורכם את המסמכים (וגם זה במקרה הטוב) ואסור להן לבצע עבודה משפטית. אולם, ברגע שמדובר בייצוג אמיתי מול ועדה רפואית (שהיא גוף מעין שיפוטי) או מול בעלי סמכות שיפוטית, הן הופכות לחסרות תועלת, מכיוון שסעיף 20 לחוק לשכת עורכי הדין תשכ"א-19811 מציין:

"הפעולות המנויות להלן, לא יעשה אותן דרך עיסוק, או בתמורה אף שלא דרך עיסוק, אלא עורך-דין; ואלה הפעולות: (1) ייצוג אדם אחר וכל טיעון ופעולה אחרת בשמו לפני בתי-משפט, בתי-דין, בוררים וגופים ואנשים בעלי סמכות שיפוטית או מעין-שיפוטית". ועדות של גופים רשמיים נכללות בהגדרה של "בעלי סמכות", ולכן, לחברות למימוש זכויות (או כל שם אחר בו הן מכנות את עצמן) אין בסיס חוקי לייצג נפגעים.

כמו כן, החברות למימוש זכויות אינן כפופות לחוק, בעוד שעורכי הדין כפופים לכללי אתיקה נוקשים, המחייבים אותם ברף נאמנות גבוה ביותר ללקוחותיהם.

מכאן, שטרם פנייתכם למוסד לביטוח לאומי, חשוב להיעזר בעורך דין נזיקין שייצג אתכם נאמנה בועדות הרפואיות השונות.

לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני והגדלת סיכויי והצלחת תביעתך, צור עמנו קשר עוד היום
נגישות
גלילה למעלה
חייגו אלינו
separator
ליאת גורדון
ליאת גורדון
עמית ליסטונד
עמית ליסטונד
יצירת קשר
separator