הגדלת דרגת נכות מעבודה (תקנה 15)

הגדלת דרגת נכות מעבודה (תקנה 15)

תוכן עניינים

נפגעת כתוצאה מתאונת עבודה. אם לא די בכך שכתוצאה מהפגיעה נפגם תפקודך היומיומי, כל יום מלווה בקשיים והסובבים אותך נאלצים לסייע לך בפעולות הפשוטות ביותר, גם פרנסתך נפגעה וכתוצאה מהתאונה, הכנסותיך ירדו באופן משמעותי. מה ניתן לעשות במצב שכזה? יש להכיר את תקנה 15!

מה המשמעות של תקנה 15? 

תקנה 15 לתקנות הביטוח הלאומי (קביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה), תשט"ז-1956, קובעת מקרים, בהם הועדה מטעם המוסד לביטוח לאומי רשאית להגדיל את דרגת הנכות הצמיתה/הקבועה שתקבע לנפגע העבודה, במידה ומוכח שעקב הנכות חלה ירידה בהכנסות הנפגע. במסגרת זו, בוחנת את הועדה את גילו ומקצועו  של הנפגע, ובודקת האם הנכות גרמה לכך, שהנפגע אינו מסוגל לחזור לעבודתו או לעיסוקו וכתוצאה מכך חלה ירידה ניכרת בהכנסותיו לזמן בלתי מוגבל.

במסגרת בחינתה של תקנה 15, יכולה הועדה להגדיל את דרגת הנכות של נפגע העבודה ב-1/4, ב-1/3 או ב-1/2. כך למשל, נפגע עבודה שנקבעו לו 10% נכות לצמיתות וקבעה הועדה שיש להפעיל את תקנה 15 במלואה (כלומר, במחציתה) – תעמוד נכותו הצמיתה של הנפגע על 15%.

יש לשים לב, שהנכות שתקבע לאחר הפעלת תקנה 15, לא תעלה על השיעורים הבאים:

  • נפגע עבודה שנקבעה לו נכות מתחת ל-20% לצמיתות: הועדה רשאית להגדיל את נכותו עד ל-19% לכל היותר, ובמקרה זה, הדיון בהפעלת תקנה 15 יערך על-ידי הועדה הרפואית עצמה מבלי להיזדקק ל"ועדת רשות".
  • נפגע עבודה שנקבעה לו נכות בשיעור 20% לצמיתות ומעלה: הדיון בתקנה 15 יערך בשיתוף עם "ועדת רשות", ובכל מקרה, לא תעלה הנכות המוגדלת על 100%. יש לשים לב, שועדת הרשות הינה ועדה שאינה רפואית, והועדה הרפואית אינה מחויבת לקבל את המלצת ועדת הרשות בדבר הגדלת הנכות.

מדוע יש להיעזר בליווי של עורך דין תאונות עבודה?

חשוב לדעת, שעל מנת למקסם את הסיכוי שהועדה הרפואית תקבע כי יש להפעיל בעניינך את תקנה 15 ותקבל את הטענה כי לאור הנכות הרפואית קיימת גם ירידה בהכנסות, יש להגיע לועדות במוסד לביטוח הלאומי בליווי של עו"ד תאונות עבודה, אשר יטען בפני הועדה בעניין ההכנסות וייצג אותך כהלכה.

לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני והגדלת סיכויי והצלחת תביעתך, צור עמנו קשר עוד היום
נגישות
גלילה למעלה
חייגו אלינו
separator
ליאת גורדון
ליאת גורדון
עמית ליסטונד
עמית ליסטונד
יצירת קשר
separator