תאונות אופניים חשמליים

תאונות אופניים חשמליים

לאור עומסי התנועה ההולכים ועולים עם השנים, רבים עברו לעשות שימוש באופניים עם מנוע עזר (אופניים חשמליים) ככלי להתנייד באמצעותו ממקום למקום. המגמה הזאת גרמה לעלייה במספר תאונות אופניים חשמליים שמתרחשות מדי יום בכל הארץ.

בהתאם לתקנות התעבורה, ניתן לעשות שימוש באופניים חשמליים רק מגיל 16 על שבילי אופניים וכבישים בלבד. כמו כן, מהירות הנסיעה של האופניים החשמליים לא תעלה על 25 קמ"ש.

מאחר ואופניים חשמליים אינם מוכרים ככלי רכב בהתאם לחוק, אין צורך ברישיון לרכיבה עליהם ואין חובה לבטח את האופניים החשמליים למקרה של נזק גופני שיגרם כתוצאה מהשימוש באופניים החשמליים.

למעשה, מבחינת החוק, מעמדו המשפטי של רוכב על אופניים (חשמליים או רגילים) שקול לזה של הולך רגל.

ככל שעולה עם השנים כמות רוכבי האופניים החשמליים, עולה גם כמות הנפגעים מתאונות שונות, שכל אחת מהן עשויה לזכות את הרוכב הנפגע בפיצוי.

תאונות דרכים עם אופניים חשמליים

כאמור, מבחינת החוק, במקרה תאונות דרכיםמעמדו של רוכב האופניים שקול לזה של הולך רגל.
במצב בו רוכב אופניים נפגע כתוצאה מרכב, למשל, כשרכב מתנגש ברוכב האופניים או כשרוכב אופניים נפגע כתוצאה מפתיחת דלת של רכב, מדובר בתאונת דרכים לכל דבר.

במקרה כזה, יהיה רוכב האופניים זכאי לפיצוי מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים בגין נזקיו הגופניים, תוצאת התאונה.

הגורם המשלם בגין הנזק הגופני הינו חברת הביטוח אשר ביטחה את הרכב הפוגע בביטוח חובה. במקרה של תאונת פגע וברח, ניתן יהיה לתבוע את "קרנית" בגין נזקיו הגופניים של הנפגע.

תאונות עבודה

במידה והתאונה של רוכב האופניים החשמליים התרחשה בדרכו לעבודה, בדרכו לביתו מהעבודה או במהלך העבודה, הרי שמדובר בתאונה שהיא תאונת עבודה.

במקרה זה, יש לפנות בתביעה למוסד לביטוח לאומי על מנת שיכיר בתאונה כתאונת עבודה.

במקרה של תאונה שהיא תאונת דרכים בדרך עבודה או בזיקה לעבודה, יש לתבוע הן את המוסד לביטוח לאומי ואת את ביטוח החובה של הרכב המעורב.

ביטוח תאונות אישיות תלמידים

כל ילד מעל גיל 3, הלומד במוסד חינוכי מוכר, מכוסה בפוליסת ביטוח תאונות אישיות תלמידים. הביטוח מכסה את הילדים 24/7, גם במקרים של תאונות שנגרמו מחוץ לכותלי בית הספר ואף מחוץ לארץ!

במקרה של ילד אשר רכב על אופניים חשמליים ונפגע, ייתכן ותהיה קיימת עילת תביעה לביטוח תאונות אישיות תלמידים, ככל שלא מדובר בתאונה שהיא גם תאונת דרכים.

תביעת נזיקין

במקרה ורוכב אופניים חשמליים נפגע בתאונה כתוצאה ממפגע, כגון מהמורה על שביל אופניים שגרמה לנפילה ברחוב, בור בכביש וכיוצ"ב, ניתן יהיה לתבוע את הרשות העירונית במסגרתה נפל הרוכב ואשר הייתה אחראית לתיקון המפגע.

במידה ומדובר גם בתאונת עבודה, ניתן יהיה לתבוע בנוסף גם את המוסד לביטוח לאומי.

בנוסף, אם התאונה היא לא תאונת עבודה ולא תאונת דרכים, אך נגרם נזק גופני בגינו הנפגע נאלץ להיעדר מעבודתו, ייתכן וניתן לתבוע את המוסד לביטוח לאומי בתביעה לדמי תאונה.

ביטוחים פרטיים

יש לבדוק, האם לנפגע כתוצאה מאופניים חשמליים ישנם ביטוחים פרטיים כגון פוליסת ביטוח תאונות אישיות, פוליסת אובדן כושר עבודה וכו' – במידה וקיימים ביטוחים פרטיים, יש לבחון אפשרות תביעה של הפוליסות הנ"ל בהתאם לתנאי הפוליסה ולחומרת הנזק שנגרם.

טיפים לאחר תאונות אופניים חשמליים

במידה ונפגעת כתוצאה מתאונה עם אופניים חשמליים, חשוב ביותר לצלם את מקום התאונה ולקחת פרטים של עדי ראיה להתרחשות התאונה. בנוסף, יש לפנות למיון/קופ"ח בהקדם הרפואי על מנת לקבל טיפול רפואי ראשוני.

בפניה לקבלת הטיפול, יש לוודא כי נרשם שמדובר בתאונת דרכים/תאונת עבודה/מפגע בכביש וכו' וכן כי מלוא התלונות הרפואיות יהיו מתועדות.

ככל שמדובר בתאונה שהיא גם תאונת דרכים, יש לפנות בהקדם למשטרה על מנת לקבל אישור משטרה על התאונה.
לאחר מכן, חשוב לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין נזיקין לצורך בחינת המקרה ואפשרויות התביעה השונות העומדות בפני הנפגע, ועל מנת שעורך דין נזיקין ילווה אותך לאורך כל התהליך עד לקבלת מלוא הפיצויים בגין התאונה.

מאמרים נוספים וטיפים חשובים
לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני והגדלת סיכויי והצלחת תביעתך, צור עמנו קשר עוד היום
נגישות
גלילה למעלה
חייגו אלינו
separator
ליאת גורדון
ליאת גורדון
עמית ליסטונד
עמית ליסטונד
יצירת קשר
separator